24 მაისს, აბაშიძე-კარასინის მოლაპარაკებების ფორმატის დასრულების შემდეგ, რუსეთის საგარეო საქმეთა მინისტრის მოადგილემ გრიგორი კარასინიმა “რადიო თავისუფლებისათვის” მიცემულ ინტერვიუში განაცხადა, რომ რუსულმა მხარემ 2008 წლის 12 აგვისტოს ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ექვსპუნქტიანი შეთანხმებით გათვალისწინებული ვალდებულებები სრულად შეასრულა. კარასინის განცხადება 2008 წლის აგვისტოს ომის შემდეგ ევროკავშირის მედიატორობით შემუშავებულ და საქართველოსა და რუსეთის პრეზიდენტების ხელმოწერილ შეთანხმებას შეეხებოდა, რომლის ერთ-ერთი პუნქტი რუსეთის შეიარაღებული ძალების სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე არსებულ ხაზზე დაბრუნებას ითვალისწინებს.
გრიგორი კარასინი, რფ საგარეო საქმეთა მინისტრის მოადგილე: “ჩვენ(რუსეთის მხარემ) სრულად შევასრულეთ ყველა დებულება შეთანხმებისა, რომელიც მიღწეულ იქნა მედვედევსა და სარკოზის შორის. ჩვენი სამხედროები მაშინ გაყვანილ იქნენ შესაბამის პოზიციებზე და ახლა ისინი აფხაზეთსა და სამხრეთ ოსეთში იმყოფებიან იმ ორმხრივი შეთანხმებების საფუძველზე, რომლებსაც ხელი მოეწერა ამ ორი ახალგაზრდა კავკასიური რესპუბლიკების მთავრობებთან.“
2008 წლის 12 აგვისტოს ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ შეთანხმების 6 პუნქტიდან ხუთი, რომელიც უშუალოდ რუსეთის ფედერაციას შეეხებოდა, არცერთი შესრულებულა. უფრო მეტიც, ძალის გამოყენებაზე და საბრძოლო მოქმედებებზე საბოლოო უარის თქმის ნაცვლად, 2008 წლის აგვისტოს ომიდან დღემდე რუსეთის ფედერაცია მცოცავ ოკუპაციას, ოკუპირებული და მიმდებარე ტერიტორიებიდან ადამიანების გატაცების, დაპატიმრების და მკვლელობების პრაქტიკას კვლავ აგრძელებს.
რას გულისმხობს 2008 წლის 12 აგვისტოს ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ექვსპუნქტიანი შეთანხმება
რუსეთის მიერ საქართველოს წინააღმდეგ განხორციელებული აგრესიის შემდეგ 2008 წლის 12 აგვისტოს ევროკავშირის მედიატორობით და ევროკავშირის მაშინდელი თავმჯდომარე ქვეყნის საფრანგეთის პრეზიდენტის ნიკოლა სარკოზის ჩართულობით ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ექვსპუნქტიანი შეთანხმება შემუშავდა, რომელსაც რუსულმა მხარემ 16 აგვისტოს მოაწერა ხელი. ხელშეკრულების 6 პუნქტიდან მე-4 მხოლოდ საქართველოს შეეხება და ქართული შეიარაღებული ძალების ჩვეულებრივი (ომის დაწყებამდე) დისლოკაციის ადგილებში დაბრუნებას გულისხმობს. აღნიშნული პუნქტი საქართველოს მიერ შესრულებულია. აგვისტოს ომის შემდეგ საქართველოს შეიარაღებული ძალები, არა მხოლოდ საკუთარ დისლოკაციის ადგილს დაუბრუნდნენ, არამედ საქართველომ რუსეთის მიერ ამ ხელშეკრულების პირობების დარღვევის გამო ტერიტორიული დანაკრაგებიც განიცადა. რაც შეეხება რუსეთის მიერ ნაკისრი ვალდებულებების შესრულებას, ქვემოთ მოყვანილი ცხრილი იმ მონაცემების არასრულ ჩამონათვალს ასახავს, რომელიც ცხადყოფს, რომ რფ-ს შეთანხმების არცერთი პირობა არ შეუსრულებია:
პუნქტები | ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ 2008 წლის 12 აგვისტოს შეთანხმება | შესრულება | რეალური ფაქტები |
---|---|---|---|
1 | ძალის გამოყენებაზე უარის თქმა | X | რუსეთის ფედერაცია ძალის არგამოყენების შესახებ ვალდებულების შესრულებაზე უარს ამბობს.
2008 წლის 12 აგვისტოს შეთანხმების შემდეგ რფ-ს საოკუპაციო ძალებისა და მარიონეტული რეჟიმების მიერ:
2011 წლიდან, როდესაც ე.წ. ბორდერიზაციის პროცესი აქტიურად დაიწყო, საოკუპაციო ხაზმა დამატებით 32 სოფელი მოიცვა, მათ შორის ბაქო-სუფსის ნავთობსადენის 1600 მეტრი სიგრძის მონაკვეთი. რუსეთის საოკუპაციო ძალების მიერ საოკუპაციო ხაზის გასწვრივ დაახლოებით 52 კმ-ზე მეტი სიგრძის მავთულხლართები და ღობეებია გავლებული. |
2 | საბრძოლო ქმედებებზე საბოლოო უარის თქმა | X | რუსეთის საოკუპაციო ძალებისა და მარიონეტული რეჟიმების მიერ საქართველოს მოქალაქეების წინააღმდეგ განხორციელებული ქმედებები:
2008 წლის 12 აგვისტოს შემდეგ
საქართველოს აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონების რუსეთის სამხედრო-პოლიტიკურ სისტემაში უკანონო ინტეგრაცია
საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში მიმდინარე მილიტარიზაცია და უკანონო სამხედრო წვრთნები:
|
3 | ჰუმანიტარული დახმარებისთვის თავისუფალი მიმოსვლის უზრუნველყოფა | X | რუსეთი ბლოკავს ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ადამიანის უფლებათა დაცვის საერთაშორისო მექანიზმების წვდომას:
უფრო მეტიც, ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ჰუმანიტარული ვითარება დღითიდღე უარესდება. რუსეთი ახდენს აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონებში დარჩენილი ქართველების მიმართ ეთნიკური დისკრიმინაციის გააქტიურებას, მათ შორის, მშობლიურ ენაზე განათლების აკრძალვას და გალის რაიონში მკვიდრი ქართველი მოსახლეობის უცხოელებად დარეგისტრირებას |
5 | რუსეთის შეიარაღებული ძალები უნდა დაბრუნდნენ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე არსებულ ხაზზე
საერთაშორისო მექანიზმის შექმნამდე, რუსეთის სამშვიდობო ძალები განახორციელებენ უსაფრთხოების დამატებით ზომებს; |
X
|
რუსეთის შეიარაღებული ძალები რჩებიან საქართველოს იმ ტერიტორიაზე, რომელიც 2008 წლის 6 აგვისტომდე (სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე) საქრთველოს ცენტრალური ხელისუფლების მიერ იყო კონტროლირებადი.
შეთანხმების მე-5 პუნქტის თანახმად, რუსეთის საოკუპაციო ძალებმა უნდა დატოვონ ახალგორის რაიონი და ზემო აფხაზეთი, სადაც დღემდე იმყოფებიან, რადგან ეს ტერიტორიები არასოდეს ყოფილა კონფლიქტის ზონის ნაწილი (არც 90-იან წლებში და არც აგვისტოს ომამდე პერიოდში) და ისინი უკანონოდ იქნა ოკუპირებული ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ 2008 წლის აგვისტოში მიღწეული შეთანხმების შემდეგ. საქართველოს ტერიტორიაზე რუსეთის ფედერაციის სამხედრო ნაწილების რაოდენობა მნიშვნელოვნად აღემატება ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ შეთანხმებით დაშვებულ ფარგლებს. არსებული მონაცემებით, აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის ტერიტორიაზე დისლოცირებულია 10 ათასზე მეტი ჯარისკაცი. საომარი მოქმედებების დაწყებამდე რუსეთის ფედერაციას არ უნდა ჰყოლოდა საჯარისო ნაწილები არც ცხინვალის რეგიონში/სამხრეთ ოსეთი და არც აფხაზეთში. სამხრეთ ოსეთში დისლოცირებულ უნდა ყოფილიყო მხოლოდ 500 კაციანი სამშვიდობო ბატალიონი (პლუს 300 კაციანი რეზერვი), ხოლო აფხაზეთში – დსთ სამშვიდობო შენაერთი მხოლოდ 2.500-3.000 კაციანი შემადგენლობით.
რუსეთმა დაბლოკა ყველა სახის საერთაშორისო მექანიზმის შექმნა, მან არ შეუშვა ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ევროკავშირის სადამკვირვებლო მისია, რომლის იურისდიქცია საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე ვრცელდება. საფრანგეთის პრეზიდენტის მიერ საჯაროდ გამოქვეყნებულ კომუნიკეში ნათქვამია, რომ უსაფრთხოების დამატებით ზომებს ‘ექნება პატრულირების ხასიათი’ და არა მუდმივი საკონტროლო-გამშვები პუნქტების. მიუხედავად ამისა, რუსეთის ფედერაციამ შექმნა მუდმივი საკონტროლო პუნქტები და საკუთარი საჯარისო შენაერთების დისლოციერება მოახდინა საქართველოს ტერიტორიაზე. |
6 | აფხაზეთსა და სამხრეთ ოსეთში უსაფრთხოებისა და სტაბილურობის მოდელის შექმნის თაობაზე საერთაშორისო დისკუსიების დაწყება | X | საერთაშორისო დისკუსიის დაწყების თაობაზე შეთანხმების შედეგად ჩამოყალიბდა ჟენევის მოლაპრაკებების ფორმატი.
რუსეთის ფედერაციის პრეზიდენტმა ხელი შეუშალა აფხაზეთსა და სამხრეთ ოსეთში სტაბილურობასა და უსაფრთხოებასთან დაკავშირებულ კონსრტუქციულ დისკუსიებს ამ რეგიონების დამოუკიდებლობის ცალმხრივად აღიარების გზით. |